استراتژی‌های کلیدی مالکیت فکری و ثبت علائم تجاری توسط استارتاپ‌ها

مسائل مربوط به مالکیت فکری و ثبت علائم تجاری، از آن دسته موارد مهمی است که در راه اندازی کسب و کارهای استارتاپی می‌بایست مورد توجه قرار گیرد. یک استارتاپ در آستانه راه اندازی خود با مسائل متعددی از جمله: توسعه یک محصول، استخدام کارکنان واجد شرایط، افزایش سرمایه و سایر موارد مواجه خواهد بود. با تمام این مسائل، مالکیت معنوی (IP) و ثبت علائم تجاری، می‌تواند فراتر از ارائه یک محصول به بازار قبل از برندی دیگر باشد.

ثبت علائم تجاری - ثبت هما

با این حال، مالکیت معنوی و ثبت علائم تجاری است که اغلب با ارزش‌ترین دارایی یک استارتاپ فن‌آوری محسوب می‌گردد. ما امروز در «ثبت هما» قصد داریم مهمترین استراتژی های مالکیت فکری و ثبت علائم تجاری برای استارتاپ ها را به شما معرفی کنیم با ما همراه باشید.

حفاظت مالکیت معنوی و ثبت علائم تجاری در مواردی همچون به دست آوردن بودجه سرمایه و یا جلوگیری از رقابت ناعادلانه سایر رقبای بیزینسی با شما، ضرورت به حساب می‌آید. بعلاوه:

بسیاری از بزرگان کسب و کارهای آنلاین در دنیا به مؤسسین جوان استارتاپ‌ها توصیه می‌کنند که برای پیشگیری و ممانعت از بروز مشکلات جدی در زمینه برندینگ آنلاین، به مراکز معتبر ارائه‌ دهنده خدمات ثبت علائم تجاری مراجعه کنند و از کارشناسان با تجربه‌ مشورت بگیرند.

اهم استراتژی‌های کلیدی ثبت علائم تجاری ویژه‌ی مالکان استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا

در ادامه، مهمترین استراتژی های مالکیت فکری و ثبت علائم تجاری برای استارتاپ ها عبارتند از:

با ثبت علائم تجاری، به دیگران اجازه ندهید در مورد مالکیت معنوی برندتان ادعای مالکیت داشته باشند

بسیاری از ایده‌ها در محافل دوستانه بحث و مطح می‌شوند و یا با ایجاد تیمی از دوستان توسعه داده خواهند شد. از اینرو وقتی شما و چند نفر مؤسس یک برند و کسب و کار هستید باید همین ابتدای کار و شفاف و بعد از اخذ مشاوره از مراکز معتبر ثبت علائم تجاری و شرکت، در مورد مسائلی از قبیل تسهیم سهام شرکت، درصد مالکیت از برند و سودآوری از شرکت، نقش‌ها و مسئولیت‌های هر یک از مؤسسین، زمان تعهد مؤسسین به شرکت و مسائل مرتبط باحق مالکیت در برند بعد از خروج مؤسس از شرکت، نماینده شرکت برای تصمیم‌گیری‌های روزانه و کلان شرکت، مسائل مرتبط با فروش کسب و کار و سایر موارد صحبت داشته باشید و در زمان ثبت علائم تجاری شرکت‌ در مورد این مسائل همه شفاف باشید.

بعد از ثبت علائم تجاری، تمام ذینفعان باید توافق نامه‌ی حق مالکیت معنوی برند را امضا کنند

یکی از چالش‌های کلیدی در زمینه ثبت علائم تجاری، توافقات غیر رسمی و پشت پرده است. همچنین مشکل جدی بسیاری از استارتاپ ها این است که خود را درگیر حجم زیادی از ایده های جدید کرده، بدون آنکه جنبه های محرمانگی اثر را مورد مطالعه قرار دهند. امضا توافقنامه‌ها و قراردادهای NDA راه حل این موضوع است. از اینرو، توافق‌نامه‌ را زیر نظر مراکز با تجربه و معتبر ثبت علائم تجاری تهیه و تنظیم نمایید و مطمئن شوید تمام مالکان استارتاپ در مورد بندهای آن کاملاً آگاه و مطمئن هستند. تمام مؤسسین و ذینفعان باید این توافق‌نامه را در زمینه حفظ مالکیت معنوی برند و حقوق مالکیت شرکاء کسب و کار و کارکنان امضاء کنند.

مالکیت IP شرکت خود را با ثبت علائم تجاری حفظ کنید

غیر رسمی بودن جلسات کاری و قرار ملاقات‌ها با افراد، عدم توجه به مستندسازی گفتگوهای انجام شده و در میان گذاشتن ایده‌های نوپا در محافل غیر رسمی، از آن دسته موارد است که مالکیت فکری را به شدت به مخاطره می‌اندازد و می‌بایست با ثبت علائم تجاری از بروز مخاطرات جدی جلوگیری نمود.

دارایی‌های ناملموس استارتاپ را بعد از ثبت علائم تجاری ارزیابی کنید

یکی از مهمترین دارایی‌های استارتاپ، علامت تجاری است. از اینرو با ثبت علائم تجاری استارتاپ، می‌توانید علاوه بر محافظت از مالکیت آن، ارزش‌های ملموس و غیر ملموس آن را برآورد کنید. نقدینگی، قلب تپنده هر استارتاپی هست و آگاهی از ارزش دارایی‌های ملموس و ناملموس (مانند علائم تجاری) حائز اهمیت است.

اهم انواع دارایی‌های ناملموس شرکت که باید در مراکز معتبر ثبت علائم تجاری، ثبت و مورد ارزیابی قرار گیرند، عبارتند از:

ثبت اختراع و پتنت‌ها، کپی‌ رایت‌ها (مانند آثار هنری، محتوا، فیلم، موسیقی، کتب، کمپین تبلیغاتی، نرم‌افزارها)، حق تجاری‌سازی، اسرار کسب و کار و محصولات آن، توافق‌نامه‌ها و اسناد تجاری و سایر موارد.

مبالغی که صرف ثبت علائم تجاری، موافقت نامه‌های محرمانه، قراردادهای پرسنلی و NDA، و سایر موارد می شود، می‌بایست از دارایی‌های نقدی برای آنها هزینه شود.

با مراجعه به مراکز ثبت علائم تجاری، مطمئن شوید، نام بزرگی دارید

یکی از گام‌های کلیدی ثبت علائم تجاری برای استارتاپ‌ها، انتخاب برندی ارزشمند در بازار است. استارتاپ‌ها با اخذ مشاوره از مراکز معتبر ثبت علائم تجاری می‌توانند از اینکه نام برند و لوگو تجاری درستی انتخاب کرده‌اند یا خیر، اطمینان حاصل نمایند. نام تجاری شما، با ارزشترین برگ برنده ای است که در بازار تجارت دارید. از اینرو، برای انتخاب یک نام تجاری مناسب و طراحی آرم، لوگو و برندبوک سازمانی باید نهایت دقت و سلقیه به خرج داده شود و از همه مهمتر ثبت علائم تجاری کسب و کارتان، می‌بایست در لیست مهمترین کار پیشروی شما باشد.

برخی توصیه‌ها در مورد انتخاب و ثبت علائم تجاری برای استارتاپ‌تان عبارتست از:

  • حتماً در گوگل جست و جو کنید تا ببینید آیا شرکتی از اسم انتخابی شما قبلاً استفاده کرده است.
  • حتما در سایت‌های ثبت دامین سرچ کنید و ببینید آیا دامنه‌‌هایی متناسب با نام انتخابی شما وجود دارد یا خیر
  • مطمئن شوید نام برند شما متمایز و به خاطر سپردنی باشد.
  • اسمی را انتخاب کنید که در آینده بتوان آن را برای دیگر محصولات آتی خود بسط دهید.
  • سعی کنید استارتاپ خود را با ۵ نام پیشنهادی و مد نظر سافت لانچ کنید و بازخوردهای بازار بر روی هر یک از اسامی برند را از چشم انداز کارمندان، شرکاء تجاری، سرمایه‌گذاران و مشتریان تست و ارزیابی کنید.
  • اگر بخواهید در آینده بازار خود را برای حضور در عرصه بین‌الملل گسترش دهید به برداشت‌های بین‌المللی از نام برند کسب و کار خود توجه کنید. برخی از نام‌ها در فرهنگ‌های دیگر ملل ممکن است معانی منفی و نامناسبی داشته باشند.
  • از اسامی با تلفظ دشوار یا با نحوه تلفظ و نوشتاری متعدد و چندگانه بپرهیزید.

فرآیند نام‌گذاری کسب و کار امری بسیار حساس و مهم است که باید حتماً با مشورت گرفتن از کارشناسان ثبت علائم تجاری برند، مورد بررسی، ارزیابی و ثبت برند قرار گیرد.

استارتاپ‌های پیش از انجام هر کاری و قبل از تجاری‌سازی می‌بایست حتماً با ثبت برند در مراکز ثبت علائم تجاری، ثبات و دارایی‌های ملموس و ناملموس کلیدی و ارزشمند کسب و کارشان مانند لوگو و علامت تجاری خود را به لحاظ قانونی تضمین نمایند تا بتوانند بدون هیچ نگرانی و دغدغه‌ای با استارتاپ‌ها و شرکت‌های فعال در اکوسیستم کارآفرینی ایران فعالیت کنند و علاوه بر توسعه اگاهی برند خود، از فرصت‌های شبکه‌سازی پیشرو استفاده کنند.

در استخدام افراد جدید و ورود آنها به بدنه استارتاپ پیش از ثبت علائم تجاری ملاحظه کار باشید.

در استخدام کارکنان جدید به خصوص از رقبا، بسیار مراقب باشید. پایبند نبودن به اصول اخلاقی و محرمانگی، مشکلاتی را به وجود می آورد که بسیاری از استارتاپ ها را به ورطه نابودی می کشاند. زیرا در صورت عدم ثبت علائم تجاری استارتاپ، آنها ممکن است  از اطلاعات شما  سوء استفاده کنند و شما نیز کاری نمی‌توانید انجام دهید. از اینرو با مراجعه به مراکز معتبر ثبت علائم تجاری، با اطمینان خاطر و فکری باز استخدام کنید و نگران هیچ چیزی نباشید.

مطالب مرتبط

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>