گام های ضروری برای ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی

دارایی‌های حقیقی شما، کسب و کارتان را از رقبا متمایز می‌سازد. نام، لوگو، وب سایت، متریال‌های بازاریابی و استراتژی کسب و کار شما نیز در میان ارزشمندترین دارایی‌های شما در نظر گرفته می‌شود. اما آیا از مخاطرات قانونی رسانه‌های اجتماعی در امان هستند؟ امروزه استارت آپ‌ها، وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها سریع‌‌تر از پیش در حال ساخته شدن هستند. این رقبای جدید به دنبال یافتن موارد موفق و تکثیر آن هستند تا تبدیل به نمونه‌ای ساخت خودشان بشود. در نتیجه، شرکت‌ها باید اکنون به فکر باشند تا بتوانند پیش از آنکه فرد دیگری آن را توسعه دهد، از دارایی‌های معنوی خود محافظت کنند. ما امروز در مرکز ثبت برند هما نکات مرتبط و کلیدی را در ارتباط با اهمیت ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی به شما معرفی خواهیم کرد که بر لزوم محافظت از دارایی‌های معنوی توسط هر مالک کسب و کاری تایید می‌ورزد. با ما همراه باشید.

گام‌های کلیدی ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی

مهمترین این گام‌های برای ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی عبارتند از:

گام اول: ثبت برند به صورت تجاری برای کسب و کار

برای ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی، نام، لوگو و شعار شرکت خود را به صورت تجاری ثبت کنید. یک علامت تجاری، از شرکت شما در برابر رقبا با ارائه حقوق انحصاری برای نام، لوگو و شعار شرکت شما در ارتباط با محصولات و خدمات‌تان، محافظت می‌کند. ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی و به عنوان یک علامت تجاری، از شما در برابر رقیبانی که سعی در استفاده در نامی مشابه کسب و کار شما را دارند، تا از لحاظ زمان، انرژی و تلاشی که شما در ساخت شرکت خود انجام داده‌اید جلو بیفتند نیز محافظت می‌کند. ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی سبب افزایش ارزش برند شما نیز می‌شود. اگر تصمیم دارید تا شرکت خود را بفروشید یا آن را عمومی کنید، توصیه می‌شود چنین کاری را انجام دهید. هر شرکتی باید اطمینان یابد که دارایی‌های معنوی ذکر شده در زیر که متعلق به آن شرکت است، علامت تجاری داشته باشد:

  • نام شرکت (همانند نایکی)
  • لوگوی شرکت (همانند لوگوی تیک نایکی)
  • شعار شرکت (همانند “تنها انجامش بده” که متعلق به شرکت نایکی است)
  • برندهای شرکت (همانند ایر فورس ۱ نایکی)

این لیست، جامع نیست. شرکت‌ها باید برای ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی و فضای کسب و کار با کارشناسان خبره و متخصص در رابطه با دارایی‌های معنوی و ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی مشورت کنند تا بتوانند از مزایای محافظت از حقوق معنوی و مادی وجوه مختلف کسب و کارشان در شرایط مختلف بهره‌مند شوند.

 گام دوم: ثبت نام شرکت و ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی

آیا در برخی از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی می‌خواهید فعالیت داشته باشید یا فقط در برخی از آنها؟ به هر حال. برای اینکه از کسب و کار خود در برابر مخاطرات جدی محافظت نمایید، می‌بایست با مراجعه به کارشناسان خبره و کارآزموده در زمینه ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی، به مشورت بپردازید و آگاهانه اقدام کنید.
اگر شما به ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی اقدام نکنید، رقبا می‌توانند به سهولت، با اقتباس از نام کسب و کار شما، اقدام به ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی نمایند و تمام تلاش‌های بازاریابی و اهداف کسب و کارتان به سود رقباء شما به هدر خواهد رفت.
حتی بدتر از آن اینکه ممکن است قادر به متوقف کردن آن‌ها نباشید. این بدان معنی است که فردی دیگر می‌تواند صفحه فیسبوکی به نام شرکت شما و یا اکانت توییتری به نام شرکت شما داشته باشد. این موضوع سبب سردرگمی در زمانی خواهد شد که مشتریان به دنبال برند شما در شبکه‌های اجتماعی هستند و از لحاظ بصری، این شما نیستید که در دسترس باشید بلکه اکانتی خواهد بود که متعلق به فرد یا کسب و کاری دیگری است که در دسترس شما هم نیست.

حتی اگر رقبا در واقع از اسم شما استفاده نکنند (بدین معنی که این صفحات غیر فعال باشند)، انگیزه اندکی برای آن‌ها باقی خواهد ماند تا اکانت‌تان را به شما باز گردانند. بنابراین چه باید کرد؟ بله. باید در اسرع وقت با مراجعه به مرکز خدمات تخصصی ثبت برند و بهره‌گیری از تجربه و تخصص کارشناسان خبره در زمینه‌ی ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی مراجعه نمایید.

زیرا، زمانی که یک رقیب، با استفاده از علامت تجاری شما اقدام به ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی می‌کند، ممکن است قادر به باز پس گرفتن نام خود نباشید. علاوه بر آن، دارندگان علائم تجاری می‌توانند مانع فعالیت رقبا در زمینه‌ی استفاده از نام های مشابه و گیج کننده برای دامنه‌ها در فضای مجازی بشوند که می‌تواند ترافیک را از وب سایت شما دور کند. این همان تضمین قانونی – حقوقی است که با ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی به صورت قانونی می‌توانید از آن برخوردار شوید.

گام بعد این است که در پروفایل شبکه‌های اجتماعی کسب و کارتان  می‌بایست خدمات و کالاهای خود را به صورت قانونی با برند خود معرفی نمایید تا هیچ گونه دعوی بر روی سبد خدمات و محصولات تحت برند کسب و کار شما از کسب و کارهای دیگر وجود نداشته باشد.

اگر شما برای فعالیت‌های برندینگ کسب و کارتان در شبکه‌های اجتماعی استراتژی و پلن مشخصی داشته باشید باید به یاد داشته باشید که برای دستیابی به موفقیت و اجرایی کردن استراتژی‌های برندینگ آنلاین کسب و کارتان و بعلاوهایجاد فضایی آرامش بخش برای فعالیت‌های فعلی و آتی خود، ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی یک ضرورت قابل انکار خواهد بود که نشان می‌دهد چقدر محافظت از دارایی‌های معنوی و حتی مالی شما برای پایداری در فضای رقابتی فعلی مهم است.

بنابراین می‌بایست فعالانه به ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت امن بازاریابی دیجیتال در پلتفرم‌های سوشال نیز فیس‌بوک، توئیتر، ایسنتاگرام، گوگل پلاس و سایر موارد بپردازید. شرکت ها باید در نظر بگیرند که چه زمانی در محافظت از برند خود در شبکه‌های اجتماعی مانند گوگل پلاس باید محتاطانه عمل کنند چون سریع بر اساس تغییرات کسب و کارتان ایندکس می‌شود و اشتباه در این امر بر روی فعالیت‌های برندینگ شما در شبکه‌های اجتماعی تأثیرگذار خواهد بود.

گام سوم: جست و جو مستمر در شبکه‌های اجتماعی و شناسایی نقاط کور

به صورت مرتب در شبکه‌های اجتماعی اجتماعی جستجو کنید تا اگر تخلفی حول محور اقدامات شما در خصوص ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارتان صورت گرفت متوجه شوید و اعمال مناسب را به صورت قانونی پیگیری نمایید.

به خاطر داشته باشید که با ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی و پایش مستمر سلامت برندتان در سوشال، امنیت حقوق علامت تجاری خود را تامین کرده و به پروفایل‌های کسب و کار خود در شبکه‌های اجتماعی اطمینان می‌بخشید. اما این تازه اول راه است. دارندگان علائم تجاری نیاز به اجرایی بودن حقوق علامت تجاری خود دارند، و گرنه اقدامات قانونی حقوقی ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی بدون اجرایی شدن فایده‌ای نخواهد داشت.

به عنوان یک دارنده علامت تجاری، مسئولیت شما است که به صورت فعالانه، تخلفات بالقوه را شناسایی کرده و اعمال مناسب را در برابر رفع آن انجام دهید. بنابراین چطور می‌توان چنین عملی را در رسانه های اجتماعی انجام داد؟

عمل کاوش و شناسایی ردپاهای مرتبط با برند شما در شبکه‌های اجتماعی، ممکن است نیازمند نیروی انسانی خبره باشد که مدام عمل جستجو را در وب سایت‌های رسانه‌های اجتماعی انجام دهند تا بتوانید در مورد تخلفات مرتبط با ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی حول محور کسب و کارتان اقدامات لازم را انجام دهید. در این بین، کارشناسان با تجربه و متخصص در زمینه ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی به شما در این زمینه می‌تاونند یاری برسانند.

دوم اینکه کسب و کارها باید سیاست و قوانینی را حل مشکلات مرتبط با تخلفات ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی در نظر بگیرند که از پیش، اعمال لازم در برابر متخلفان در زمان کشف آن‌ها را تعیین کند. این عمل، از بحث‌های بی مورد میان کارمندان شما و افراد متخلف، پیشگیری می‌کند و همچنین، سبب می‌شود اعمال قانونی صحیحی در رابطه با موقعیت‌های خاص انجام شود.

بنابراین، انتخاب با شما است. می توانید این گام‌ها را دنبال کنید تا از فرآیند ثبت برند در شبکه‌های اجتماعی ویژه کسب و کارتان مراقبت کنید. شما با مراجعه به کارشناسان مرکز تخصصی ثبت برند هما می‌توانید مشاوره‌های تخصصی و لازم در این زمینه را دریافت نمایید.

مطالب مرتبط

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>