ثبت برند

خانه ثبت برند

ثبت برند

ثبت برند

برند یا علامت تجاری در واقع نوعی لوگو و طرحی مشخص می باشد که بر روی محصولات یک شرکت درج می شود البته نمی توان برند را محدود به درج بر روی محصولات تولیدی نمود به طوری که خدمات یک شرکت نیز با برندی مشخص ارائه می شود,به عبارت کلی برند ,نشانه تجاری یک شرکت می باشد که با استفاده از آن در بازار تجارت شناخته می شود.برای درج یک برند بر روی محصولات یک شرکت ابتدا بایستی فرایند ثبت برند انجام شود به طوری که بدون ثبت قانونی نمی توان برند یا علامت تجاری را مختص یک شخص حقیقی و حقوقی دانست و شرکت یا کارخانه ای می تواند برندی مشخص داشته باشد که به صورت قانونی آن را به ثبت رسانده باشد.

ثبت برند مزایای بسیاری دارد که مهمترین آن شناخته شدن یک محصول با علامتی مشخص برای یک شرکت  می باشد به طوری که شرکت یا شخص دیگری نمی تواند از برندی که در اختیار یک شرکت است استفاده نماید و عملی غیر قانونی می باشد ,برند می تواند ترکیبی از چند کلمه ,حرف,عدد,اشکال,تصویر و … باشد و در برخی موارد برند به صورت نقاشی,نقاشی سه بعدی,طرح های گرافیکی و غیره  ثبت می شود.

 

به طور کلی برند به اسم یا عنوانی که معرف و قیمت کالاها و خدمات اشخاص حقیقی/حقوقی باشد نامیده میشود و آن شخص حقیقی یا حقوقی که این برند را طبق مقررات قانون ثبت علائم تجاری به نام خود به ثبت رسانیده است حق استفاده انحصاری از آن علامت را به خود اختصاص داده است و حق تقدم نسبت به سایرین پیدا کرده است.برند با استناد به ماده ۳۲ قانون ثبت علايم تجاری:

۱-باید بتواند کالاها و خدمات یک شخص حقوقی/حقیقی را از سایرین متمایز کند.

۲-باید موافق موازین شرعی و اخلاق حسنه و نظم عمومی باشد.

۳-در مورد مبدا کالاها و خدمات گمراهی ایجاد نکند.

۴-عین یا مثل نشانه های نظامی،پرچم،مملکتی،نام و حروف اختصاری و سازمانهای بین المللی و…نباشد.

۵-عین یا مشابه ان قبلا برای خدمات غیر مشابه ثبت نشده باشد.

برند ارتباط نا ملموس،عمیق و معناداری را میان مشتریان و شرکت ایجاد می کند و تاثیر گذاری بسیاری بر عملکرد تجاری شرکت دارد بنابراین هرچه مشتری موفق به ارتباط عمیق تر و بهتری با نام تجاری شرکت شود با حساب کمتری نسبت به قیمت ها جذب ان برند میشود,در روانشناسی تاثیر برند بر مصرف کننده باید گفت که مطالعات تجربی و علمی در این زمینه نشان داده که برند سازی و علامت موجب یک ارتباطی بیش از یک ازتباط مملوس است و اشخاص بسته به هوش و قدرت تجسم و خیال انسانی و احساسات و عواطف خود قادر به برقراری ارتباط روانی خود با برندها هستند.بنابراین علت حساسیت بسیاری که در طراحی لوگو و نام تجاری صرف میشود به لحاظ جنبه روان شناختی و جامعه شناختی و اقتصادی و فرهنگی و….ان است و کوشش یک شرکت در طراحی برند خود شهرت او را در اینده در میان عوام رقم خواهد زد.با توجه به اینکه برند تجاری شدنش باید مسیرهای متفاوتی را بپیماید لذا صاحبان علامت تجاری برای تعیین مقصد نهایی و یافتن مسیر صحیح و رسیدن به نتیجه مطلوب می توانند از مشاورین و متخصصین موسسه هما یاری گیرند،همکاران ما شما را در این مسیر بر اساس نیازهای علامت شناسایی شده و امکانات و مکانیزم های کشور راهنمایی میکنند.

چگونگی ثبت برند

در ابتدا برای ثبت برند بایستی به اداره مالکیت صنعتی مراجعه می شد البته در سالهای اخیر سامانه ثبت برند راه اندازی شده است و برای ثبت برند می توانید با فراغ بال بیشتری اقدام کنید و به صورت اینترنتی و درمدت زمان کوتاهتری برند رابه ثبت برسانید , ناگفته نماند که فرایند ثبت برند به صورت اینترنتی نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد از همین رو اشخاص حقیقی و حقوقی که در این زمینه تخصص کافی ندارند می توانند به موسسه حقوقی همای راستین میهن مراجعه نمایند و فرایند ثبت برند خویش را به متخصصان حوزه اداری ثبتی موسسه هما بسپارند.

فرایند ثبت برند نیاز به ایده و تخصص لازم دارد گاها برخی از اشخاص برندی انتخاب می کنند که از نظر قانونی غیر قابل ثبت می باشد به طوری که برند یک شرکت دیگر را نمی توان به نام شرکت دیگری به ثبت رساند از همین رو برندی که انتخاب می شود باید دارای طرح مناسبی باشد و با شئونات اسلامی مطابقت نماید و از نظر سازمان مالکیت صنعتی تایید شود , بعد از تایید طرح اولیه برند ,بایستی فرایند ثبت برند را طی نمایید.

مدارک لازم ثبت برند

مدارک لازم برای ثبت برند اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی متفاوت می باشد که در زیر به صورت مختصر اشاره شده است

شخص حقوقی:

-کپی شناسنامه

-کپی کارت ملی

-کپی روز نامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت

-کپی مجوز فعالیت

-کارت بازرگانی

شخص حقیقی:

-کپی شناسنامه

-کارت ملی

-کپی کارت بازرگانی

-کپی مجوز فعالیت (جواز تأسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت و…)

13 دیدگاه نظر دهید

ایا برای ثبت برند نیازی به کارت بازرگانی هست

پاسخ دادن

بله لازم ات در صورتی که کارت بازرگانی ندارید بایستی جواز داشته باشید.

پاسخ دادن

سلام ایا می شود برند را با دو اسم یکی لاتین و دیگری فارسی باشد

پاسخ دادن

سلام بله می توان برای برند هم نام فارسی و هم لاتین ثبت نمود

پاسخ دادن

سلام ایا وقتی برند ثبت شود کسی به جز صاحب برند حق استفاده از آن را ندارد

پاسخ دادن

سلام
بله فقط شخص حقوقی یا حقیقی که برند به نام او ثبت شده است بایستی برند را استفاده نماید نه شرکتهای دیگر

پاسخ دادن

آیا می توان با استفاده از علامت تجارتی واردات برخی کالاها را انحصاری کرد؟

پاسخ دادن

برای انتخاب نام برند می توان از یک اسم دوبار استفاده کرد؟

پاسخ دادن

سلام
خیر نمیتوان از نام یک برند دو بار استفاده کرد.

پاسخ دادن

خیر نمی توانید تنها برای انتخاب اسم یک برند باید از اسم هایی که تا بحال ثبت نشده است استفاده کنید.

پاسخ دادن

در صورتی که اسم لاتین باشد و کارت بازرگانی به اسم شخص دیگری باشد میشه برندو ب اسم خودم بگیرم اخه نمیخوام به اسم اون شخص باشه

پاسخ دادن

سلام بله می توانید برند را به نام خود ثبت کنید اما بایستی حداقل یک درصد از سهم برند را به آن شخص دهید.

پاسخ دادن

سلام بله می توانید

پاسخ دادن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>