اخذ گرید

خانه اخذ گرید

اخذ گرید

اخذ گرید

اخذ گرید

اخذ گرید یا رتبه برای شرکتها بسیار مهم می باشد به طوری که گرید مناسب یا بهترین رتبه نوعی معیار برای سنجش شرکتها و موسسات می باشد قطعا شرکتی که رتبه بهتری دارد نسبت به سایر شرکتها ارجحیت دارد و این نشانه ای از تخصص و تجربه آن شرکت در حوزه مورد فعالیتش می باشد.

به طور کلی رتبه بندی شرکتها نوعی معیار تشخیص صلاحیت برای بررسی توان مالی و فنی شرکت ها می باشد که براساس ضوابط و آیین نامه های مصوب هیئت وزیران و سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور در شاخه های پیمانکاران–مشاوران –انفورماتیک طبقه بندی می شود.اخذ گرید نیز مانند سایر فرایندهای اداری ثبتی باید براساس قوانین سازمان مربوطه انجام شود,اخذ گرید در سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام می شود,متقاضیان اخذ گرید باید در ابتدا شرکت به ثبت برسانند و بعد از ثبت شرکت حداکثر تا دو ماه فرصت دارند تا برای اخذ گرید اقدام نمایند البته در برخی موارد که تمامی شرایط محیا می باشد می توان در مدت زمان کمتری گرید اخذ نمود.

اخذ گرید برای شرکتها فواید بسیاری دارد به طوری که شرکتها برای موفقیت در مناقصات دولتی و خصوصی باید رتبه مناسبی داشته باشند و رتبه مناسب در تشخیص صلاحیت شرکتها تاثیر بسزایی دارد. اکثر ادارات دولتی مکلف به انعقاد قرارداد با شرکتهای دارای رتبه می باشند و همچنین ادارات و شرکت های دولتی با آگاهی از رتبه بندی شرکت ها و توان فنی و مالی آن ها میتوانند گزینه مناسب را برای انجام پروژه های خود انتخاب نمایند, یکی از شرکتهایی که اخذ گرید مناسب در فعالیت آنها تاثیر بسزایی دارد شرکتهای پیمانکاری می باشند, شرکتهای پیمانکاری برای شرکت در مناقصات باید رتبه مناسب داشته باشند.

رشته های پیمانکاری

به طور کلی شرکتها برای اخذ گرید به چند دسته طبقه بندی می شوند به طوری که برای اخذ گرید شرکتها به طبقات ,شرکتهای پیمانکاری,شرکتهای مشاور,شرکتهای انفورماتیک طبقه بندی می شوند,شرکتهای پیمانکاری به رتبه های ۱تا ۵ رتبه بندی می شوند به طوری که رتبه ۵ بهترین رتبه و رتبه ۱ پایینترین رتبه می باشد و شرکتهای مشاور از رتبه ۱ تا ۳ رتبه بندی می شوند ,شرکتها برای اخذ گرید باید مدارک و شرایط لازم را داشته باشند یکی از این شرایط که در شرکتهای پیمانکاری باید رعایت شود وجود مهندس می باشد به طوری که برای اخذ گرید در این نوع شرکتها وجود یک مهندس با ۷ سال سابقه بیمه یا دو مهندس که هر کدام ۳ سال سابقه بیمه دارند ضروری است ,البته شرکتهای پیمانکاری براساس رشته ای که دارند بایستی مهندس با رشته مرتبط داشته باشند به طور مثال رشته پیمانکاری راه و ابنیه برای اخذ گرید باید مهندس عمران با فعالیتهای اجرایی در پروژه های پیمانکاری راه و ابنیه داشته باشد و یا رشته پیمانکاری تاسیسات, بایستی مهندس برق دارا باشد زیرا برای رشته تاسیسات  و یا رشته نیرو وجود مهندس برق ضروری می باشد,به طور کلی انتخاب مهندس با رشته مرتبط برای اخذ رتبه شرکتهای پیمانکاری بسیار مهم است.

رشته های پیمانکاری در ۵ پایه  براساس ظرفیت وتوان مالی واجرایی طبقه بندی میشوند شرکت های پیمانکاری تازه تاسیس می توانند در ابتدا رتبه ۵ را اخذ نمایند و به مرور زمان این رتبه را ارتقا دهند.رشته های اخذ گرید شرکتهای  پیمانکاری به صورت زیر می باشد:

-ساختمان و ابنیه- راه وترابری- صنعت و معدن – تاسیسات و تجهیزات- کشاورزی- آب – مرمت آثار باستانی- کاوش های زمینی- فناوری وارتباطات-  نفت و گاز-  نیرو

شرایط اخذ گرید

برای اخذ گرید بایستی شرایط لازم را فراهم آورید تا بتوانید گرید مناسب شرکت خود را اخذ نمایید.

-مدارکی که مربوط به ثبت شرکت می باشد مانند: اساسنامه شرکت ، اظهارنامه شرکت، روزنامه رسمی، تاسیس و تغییرات شرکت

-ارائه اصل سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی از دفتر مرکزی شرکت طبق روزنامه رسمی شرکت، کپی شناسنامه  و کارت ملی تمامی سهامداران و اعضای هیئت مدیره  شرکت ها برابر اصل شده

– مدارک تحصیلی اعضای امتیازآور شرکت به طوری که دو سوم اعضای هیئت مدیره باید دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باشند.

شرایط اخذ رتبه ۵ پیمانکاری

  • ثبت شرکت (با مسئولیت محدود یا سهامی خاص)
  • دو سوم اعضاء هیئت مدیره شرکت باید دارای مدرک کارشناسی باشند.
  • درهیئت مدیره شرکت حتما باید دونفر دارای مدرک مهندس حضور داشته باشند که حداقل یک نفر ازآنها دارای سه سال سابقه بیمه در رشته مرتبط باشد ومهندس فوق بتواند سوابق بیمه خود را کتبا” ارائه نماید.
  •  شرکتی که برای رتبه ۵ اقدام می کند مجاز است حداکثر در دوشاخه مختلف مثلا راه و ابنیه تقاضا دهد ولی چنانچه تقاضا در دوشاخه باشد باید هردونفر مهندس فوق الذکر دارای سابقه کار و بیمه باشند ولی چنانچه تقاضا در یک رشته باشد فقط یکی ازمهندسین نیاز است که دارای ۳ سال سابقه باشد و دیگری می تواند بدون سابقه باشد.
  • برای اینکه بتوان رتبه ۵ را به ۴ ارتقاء داد شرکت باید به مقدارحدنصاب لازم متناسب با هررشته قرارداد انجام شده در رشته مورد تقاضا ارائه دهد.

شرایط اخذ رتبه

اخذ گرید نیز همانند سایر موارد ثبتی شرایطی دارد از همین رو برای انجام این مهم بایستی شرایط لازم را داشته باشید تا بتوانید گرید مناسب را اخذ نمایید از همین رو  اولین قدم برای اخذ گرید ,ثبت شرکت می باشد,در ابتدای امر متقاضی اخذ گرید باید شرکتی ثبت نماید تا بتوان برای آن رتبه ای اخذ نمود, برای اخذ رتبه به صورت قانونی شرایطی را باید داشت و مدارکی نیز لازم است که در این مقاله به صورت مختصر توضیح داده می شود .مهمترین شرط برای اخذ رتبه , مدرک تحصیلی اعضای شرکت می باشد به طور واضح ترمی توان گفت بایستی مدارک تحصیلی ۲/۳ از اعضای شرکت و بیشتر از نیمی از اعضای هیئت مدیره کارشناسی باشد, در بین اعضای هیئت مدیره شرکت وجود ۲مهندس با ۳ سال سابقه بیمه مرتبط و یا ۱مهندس با سابقه بیمه ۷ ساله ضروری است ,البته ناگفته نماند که شرکت با استفاده از حضور ۲ مهندس با سابقه  بیمه می تواند در دو شاخه متفاوت تقاضای اخذ رتبه نماید و شرکت هایی که تازه تاسیس باشند در ابتدا فقط می توانند برای رتبه ۵ که پایینترین رتبه در رتبه بندی شرکت ها می باشد تقاضا بدهند, به مرور زمان و بر حسب فعالیت و تعداد قراردادهایی که شرکت بر حسب حوزه کاری می بندد و کیفیت کاری شرکت می توان برای رتبه های بهتر تقاضا داد.

رتبه بندی چیست؟

اخذ گرید  یا به عبارت دیگر رتبه بندی شرکتها  یکی از مهمترین مواردی می باشد که اشخاص حقیقی و حقوقی بعد از ثبت شرکت بایستی انجام دهند, به عبارت دیگر رتبه بندی نوعی اندازه گیری و مقیاس برای مشخص شدن سطح کیفیت و کمیت یک شرکت می باشد. می توان گفت که رتبه بندی یک معیار می باشد که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای نظارت بر خدمات و کیفیت فعالیت شرکتها انجام می دهد. رتبه بندی شرکتها براساس نوعی که دارند متفاوت میباشد, شرکتها انواع متفاوتی دارند به طور مثال رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری با شرکتهای مشاور متفاوت می باشد, شرکت های پیمانکاری براساس رتبه بندی از ۱ تا ۵ رتبه بندی می شوند اما شرکت های مشاور از رتبه ۱ تا ۳ رتبه بندی می شوند, برای مشاوره و اخذ راهنمایی درباره شرکتها و نحوه رتبه بندی آن ها می توانید از متخصصان و کارشناسان حقوقی موسسه همای راستین میهن بهره مند شوید.برای کسب رتبه مناسب بایستی برخی پارامترها و خصوصیات را داشته باشید زیرا کمیته تشخیص صلاحیت و رتبه بندی براساس این شرایط و پارامترها رتبه مناسب را برای شرکت صادر می نماید.

4 دیدگاه نظر دهید

سلام برای اخذ گرید اول باید شرکت خود را ثبت کنیم؟

پاسخ دادن

سلام
بله برای اخذ گرید باید شرکت را ثبت نمایید زیرا بدون داشتن شرکت نمی توان گرید اخذ نمود به عبارتی گرید به شرکت داده می شود.

پاسخ دادن

سلام ایا می شود بجای یک مهندس ۷ سال در رشته مربوطه دو مهندس ۴ سال سابقه بیاوریم.

پاسخ دادن

سلام
خیر شما می توانید دو مهندس که هر کدام داری ۳ سال سابقه بیمه باشند بیاورید.

پاسخ دادن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>